Regionale kennisdeling over samenhangende duurzame aanpak bij woningrenovatie door het Energiepaleis
Wat: Regionale kennisdeling over Samenhangende duurzame aanpak bij woningrenovatie
Waar: Seven, Mariaplaats 7 Utrecht
Wanneer: Woensdag 11 november 19.30 – 22.30
Start
De avond wordt geopend door Rianne Bakker, projectleider energieambassadeurs bij Energie-U. Ze heet iedereen welkom, en stelt het Energiepaleis voor: Kees Stap en Hans de Windt. Rianne legt de bedoeling voor de avond uit: EnergieAmbassadeurs zijn het eerste contact met bewoner, helpt de bewoner een stap verder, geeft de bewoner meer inzicht in de opgave, een gevoel van veiligheid. De bewoner blijft aan het stuur, wordt enthousiast en kan helpen bij de volgende stap naar een professionele partij.
Technische Toelichting Energiepaleis
Kees Stap geeft een technische uitleg bij de het idee van het Energiepaleis. De presentatie is op te vragen bij: rianne@energie-u.nl
Oefenen met het concept
Na de uitleg van Kees over de technieken zijn we in werkgroepjes uiteen gegaan. We hebben toen naar 5 verschillende huizen gekeken, daarbij hadden we allemaal een rol, twee mensen waren EnergieAmbassadeur, 2 mensen waren toehoorder en 2 mensen waren woningeigenaar. Op een flipover vel schreven de groepjes op wat ze in het advies proces allemaal tegenkwamen. Daarna waren er 5 korte pitches:
- Groep 1 merkte dat het moeilijk is om aan alle benodigde informatie te komen, de grip op de gezamenlijke informatie ontbrak. Hierbij ging het om het verduurzamen van een huurflat in Utrecht.
- Groep twee, de woning van Harm van Erp. Een probleem in het verduurzamen van zijn woning was dat zijn partner iets anders wil dan hij. Dat heeft te maken met terugverdientijden. De eerste stap, isoleren levert vaak het meeste op. Alle stappen die daarna komen duren langer om terug te verdienen of verdienen zichzelf helemaal niet terug...
- Groep 3: Yoush van Vlimmeren en zijn benedenwoning. Yoush woont er nog maar 6 maanden en weet nog niet alles van zijn woning en heeft ook nog niet alle jaargetijden meegemaakt in zijn woning.
- Groep 4 sprak over een woning uit 1981 in Houten (Nieuwegein?). Deze groep was al snel in de adviesrol gaan zitten. Stadsverwarming, na-isoleren, dak isoleren.
- Groep 5: In deze groep zaten ook veel mensen met goede ideeën voor de woning. De bewoner had echter andere plannen voor de woning.
We destilleerden de volgende belangrijke zaken uit de advies gesprekken:
1. Belangrijk is een vertrouwensband creëren, dat doe je vaak niet in 1 gesprek...
2. De taak is om te assisteren en niet om in een technisch welles nietes verhaal terecht te komen...
3. In hoeverre moet je met de klant meegaan…..
4. Belangrijk is het om de woning goed ik kaart te hebben, meten = weten...
5. Valkuil in dit gesprek is om teveel in de details te gaan zitten, al meteen oplossingen gaan zoeken. Het idee is om van grof naar fijn te gaan.
6. Vragen stellen en luisteren. Privé vragen zijn vaak best geoorloofd.
7. Wat is de levensstijl van de bewoners, dat is belangrijk om mee te nemen.
Aan het einde hebben we het nog over een aantal dingen gehad:
- Wat is de rol van de EnergieAmbassadeur (we hebben de rollen van professional, energiemakelaar en vriendelijke buurman met net iets meer kennis....)
- Een vervolg workshop om meer te oefenen met woning adviseren is wenselijk.
- Een EnergieAmbassadeur wilde ook nog graag een communicatie workshop. Hoe ga je om met bewoners...
- Een marktplaats voor kennis of kennisbank, dat is iets om volgend jaar mee te nemen.
Afsluiting:
De link naar het laatste onderzoek naar Energie besparen en gedrag:
http://topsectorenergie.nl/wp-content/uploads/2015/10/Verleid-de-consument-Inzicht-in-extra-marktkansen-voor-energie-innovaties.pdf
Waar: Seven, Mariaplaats 7 Utrecht
Wanneer: Woensdag 11 november 19.30 – 22.30
Start
De avond wordt geopend door Rianne Bakker, projectleider energieambassadeurs bij Energie-U. Ze heet iedereen welkom, en stelt het Energiepaleis voor: Kees Stap en Hans de Windt. Rianne legt de bedoeling voor de avond uit: EnergieAmbassadeurs zijn het eerste contact met bewoner, helpt de bewoner een stap verder, geeft de bewoner meer inzicht in de opgave, een gevoel van veiligheid. De bewoner blijft aan het stuur, wordt enthousiast en kan helpen bij de volgende stap naar een professionele partij.
Technische Toelichting Energiepaleis
Kees Stap geeft een technische uitleg bij de het idee van het Energiepaleis. De presentatie is op te vragen bij: rianne@energie-u.nl
Oefenen met het concept
Na de uitleg van Kees over de technieken zijn we in werkgroepjes uiteen gegaan. We hebben toen naar 5 verschillende huizen gekeken, daarbij hadden we allemaal een rol, twee mensen waren EnergieAmbassadeur, 2 mensen waren toehoorder en 2 mensen waren woningeigenaar. Op een flipover vel schreven de groepjes op wat ze in het advies proces allemaal tegenkwamen. Daarna waren er 5 korte pitches:
- Groep 1 merkte dat het moeilijk is om aan alle benodigde informatie te komen, de grip op de gezamenlijke informatie ontbrak. Hierbij ging het om het verduurzamen van een huurflat in Utrecht.
- Groep twee, de woning van Harm van Erp. Een probleem in het verduurzamen van zijn woning was dat zijn partner iets anders wil dan hij. Dat heeft te maken met terugverdientijden. De eerste stap, isoleren levert vaak het meeste op. Alle stappen die daarna komen duren langer om terug te verdienen of verdienen zichzelf helemaal niet terug...
- Groep 3: Yoush van Vlimmeren en zijn benedenwoning. Yoush woont er nog maar 6 maanden en weet nog niet alles van zijn woning en heeft ook nog niet alle jaargetijden meegemaakt in zijn woning.
- Groep 4 sprak over een woning uit 1981 in Houten (Nieuwegein?). Deze groep was al snel in de adviesrol gaan zitten. Stadsverwarming, na-isoleren, dak isoleren.
- Groep 5: In deze groep zaten ook veel mensen met goede ideeën voor de woning. De bewoner had echter andere plannen voor de woning.
We destilleerden de volgende belangrijke zaken uit de advies gesprekken:
1. Belangrijk is een vertrouwensband creëren, dat doe je vaak niet in 1 gesprek...
2. De taak is om te assisteren en niet om in een technisch welles nietes verhaal terecht te komen...
3. In hoeverre moet je met de klant meegaan…..
4. Belangrijk is het om de woning goed ik kaart te hebben, meten = weten...
5. Valkuil in dit gesprek is om teveel in de details te gaan zitten, al meteen oplossingen gaan zoeken. Het idee is om van grof naar fijn te gaan.
6. Vragen stellen en luisteren. Privé vragen zijn vaak best geoorloofd.
7. Wat is de levensstijl van de bewoners, dat is belangrijk om mee te nemen.
Aan het einde hebben we het nog over een aantal dingen gehad:
- Wat is de rol van de EnergieAmbassadeur (we hebben de rollen van professional, energiemakelaar en vriendelijke buurman met net iets meer kennis....)
- Een vervolg workshop om meer te oefenen met woning adviseren is wenselijk.
- Een EnergieAmbassadeur wilde ook nog graag een communicatie workshop. Hoe ga je om met bewoners...
- Een marktplaats voor kennis of kennisbank, dat is iets om volgend jaar mee te nemen.
Afsluiting:
De link naar het laatste onderzoek naar Energie besparen en gedrag:
http://topsectorenergie.nl/wp-content/uploads/2015/10/Verleid-de-consument-Inzicht-in-extra-marktkansen-voor-energie-innovaties.pdf